Η σεξουαλική πολυμορφία δεν είναι ξενόφερτη στην Αφρική - η ομοφοβία είναι

Σε αντίθεση με ό,τι σήμερα πιστεύεται, η Αφρική έχει μια πλούσια ιστορία ομόφυλων σχέσεων, που θάφτηκε απ' την αποικιοκρατία, γράφει ο Κεν Ολέντε.

Το παλάτι του βασιλιά Μουάνγκα


Ο βασιλιάς Μουάνγκα Β΄ της Μουγκάντας στην Ανατολική Αφρική διεξήγαγε μια βίαιη καμπάνια υπεράσπισης των παραδοσιακών αξιών τη δεκαετία του 1880. Θανάτωσε 22 Χριστιανούς πολέμιους των ομόφυλων σχέσεων.

Αν δεν είχε λάβει τόσο ακραία μέτρα είναι βέβαιο ότι οι παραδοσιακές σεξουαλικές πρακτικές της Μπουγκάντας θα είχαν ξεγραφτεί από την ιστορία. Η Μπουγκάντα ακόμα υπάρχει σαν τμήμα της σύγχρονης Ουγκάντας ενός κράτους που τα τελευταία χρόνια διακρίνεται για την αντι-ΛΟΑΤ μισαλλοδοξία του - και σκληρή νομοθεσία ενάντια στις υποτιθέμενα ξένες ΛΟΑΤ πρακτικές εισαγόμενη από τη Δύση.

Στα τέλη του 19ου αιώνα ο Μουάνγκα ανησυχούσε για την εξάπλωση των Δυτικών επιρροών. Ιεραπόστολοι είχαν εισχωρήσει στο βασίλειο και διεκδικούσαν δικαιώματα για τους πιστούς τους. Η αυτοκρατορική επιβολή νέων σεξουαλικών ηθών στους αυτόχθονες ήταν κομμάτι μιας ευρύτερης διαδικασίας άσκησης ελέγχου. Αυτό συνδυάστηκε με νέους νόμους ελέγχου της σεξουαλικής πρακτικής στην ίδια τη Βρετανία.

Το ζήτημα αναδείχθηκε όταν οι υπηρέτες του παλατιού του ίδιου του Μουάνγκα απέρριψαν την απαίτησή του για σεξ γιατί είχαν προσηλυτιστεί στο χριστιανισμό. Αυτό προκάλεσε μια αντιπαράθεση που οδήγησε στην απόφασή του να εκτελεστούν όλοι τους.

Ο Μουάνγκα ήταν επικεφαλής μιας δεσποτικής ταξικής κοινωνίας. Αργότερα θα υποτάσσονταν στη Βρετανική αυτοκρατορία και θα ασπάζονταν κι ο ίδιος το Χριστιανισμό. Δεν ήτανε κανένας ήρωας των ΛΟΑΤ δικαιωμάτων.

Αλλά στην Μπουγκάντα η ιδέα του κοιμάται κανείς με άτομα του ίδιου φύλου θεωρούνταν για αιώνες φυσιολογική, μία πραγματικότητα που έχει σχεδόν ξεχαστεί. 

Η προ-αποικιακή Αφρική αποτελούνταν από ένα ευρύ φάσμα διαφόρων κοινωνικών μορφών. Πολλές απ' αυτές ανεχόντουσαν ή υπερηφανεύονταν για τις ομόφυλες σχέσεις του ενός ή του άλλου είδους.

Σε εκατοντάδες Αφρικανικές κοινωνίες υπάρχουν καταγραφές ομόφυλων σεξουαλικών δραστηριοτήτων μεταξύ ανδρών και σε περισσότερες από 50 και μεταξύ γυναικών.

Ταυτότητα


Όμως αυτές οι κοινωνίες δεν είχανε την αντίληψη της ξεχωριστής ΛΟΑΤ ταυτότητας.

Περισσότερες από 30 Αφρικανικές κοινωνίες επέτρεπαν "θηλυκή σύζυγο" - όταν δύο γυναίκες παντρεύονταν.

Σ' αυτές περιλαμβάνονται οι Ίγκμπο της σύγχρονης Νιγηρίας και οι Ζουλού της Νότιας Αφρικής. Στην περίπτωση των Ίγκμπο η σχέση είχε κυρίως οικονομικά κίνητρα για να κρατηθεί η οικογενειακή περιουσία αν η οικόγενεια δεν είχε αγόρια.

Η φυλή Νουέρ της Αιθιοπίας όταν ρωτήθηκαν το 1960 απάντησαν πως δεν υπήρχαν ομοφυλόφιλοι άνδρες στη φυλή τους.

Αλλά υπήρχαν άνθρωποι που γεννήθηκαν άνδρες και είχαν αλλάξει την κατάσταση του γένους τους και θεωρούνταν πλέον γυναίκες.

Το βιβλίο των Στίβεν Μιούρεϊ και Ουίλ Ρόσκο Αρσενικές Γυναίκες και Θηλυκοί Άνδρες έκαναν γνωστές ανθρωπολογικές έρευνες που για δεκαετίες αγνοούνταν.

Μεταξύ των Αζάντε στην περιοχή της σημερινής Δημοκρατίας του Κονγκό οι άνδρες πολεμιστές έπαιρναν "αγόρια συζύγους". Πληρώνανε τη νύφη στην οικογένεια του αγοριού και ζούσαν σα ζευγάρι.

Και πάλι δεν ήταν καθαυτό ΛΟΑΤ άνθρωποι.

Αυτό θεωρούνταν σαν κάτι που κάναν οι άντρες πριν παντρευτούν μια γυναίκα. Δεν ήταν ισότιμη σχέση - τ' αγόρια ήταν ηλικίας μεταξύ 12 και 20 ετών.

Αυτή ήταν μια στρατιωτικοποιημένη κοινωνία όπου οι περισσότεροι άνδρες δεν είχαν λεφτά να πληρώσουν για γυναίκα νύφη όταν ήτανε νέοι. Οι πλούσιοι άνδρες είχαν συνήθως πολλές συζύγους, μεταξύ των οποίων και νεαρούς άνδρες.

Ο ανθρωπολόγος Έβανς Πρίτσαρντ μελέτησε τους Αζάντε τη δεκαετία του 1930, αλλά οι περισσότερες ανακαλύψεις του δε δημοσιεύτηκαν πριν τη δεκαετία του 1970.

Τα είδη των σχέσεων που περιγράφονται εδώ δείχνουν πόσο πλουσιότερη είναι η ιστορία της σεξουαλικότητας απ' αυτήν που οι "παραδοσιακοί" επιλέγουν να θεωρούν φυσιολογική.

Socialist Worker

Σχόλια